Wat is Empathie eigenlijk, en waarom is het belangrijk bij Design Thinking?

Maarten van Heiningen over UX, Usability, UI en Design Thinking

Wat is Empathie eigenlijk, en waarom is het belangrijk bij Design Thinking?

In algemene zin is empathie ons vermogen om de wereld door de ogen van andere mensen te zien, te zien wat zij zien, te voelen wat zij voelen en dingen te ervaren zoals zij dat doen. Natuurlijk kan niemand van ons de dingen volledig anders ervaren zoals iemand anders, maar we kunnen proberen om zo dichtbij mogelijk te komen, en we doen dit door onze eigen vooropgezette ideeën terzijde te schuiven en te kiezen voor het begrijpen van de ideeën, gedachten en behoeften van anderen in plaats daarvan.

In Design Thinking is empathie, zoals uiteengezet in de Human-Centered Design Toolkit van IDEO, een ‘diep begrip van de problemen en de realiteit van de mensen waarvoor je ontwerpt’. Het gaat om het leren over de moeilijkheden waarmee mensen worden geconfronteerd, evenals het blootleggen van hun latente behoeften en verlangens om hun gedrag te verklaren. Om dit te doen, moeten we inzicht hebben in de omgeving van de mensen, evenals hun rol in en interacties met hun omgeving.

Empathie helpt ons een diepere waardering en begrip te krijgen van de emotionele en fysieke behoeften van mensen, en de manier waarop zij de wereld om hen heen zien, begrijpen en ermee omgaan. Het zal ons ook helpen te begrijpen hoe dit alles een impact heeft op hun leven in het algemeen, met name in de context die wordt onderzocht. In tegenstelling tot traditioneel marketingonderzoek, houdt empathisch onderzoek zich niet bezig met feiten over mensen (zoals hun gewicht of de hoeveelheid voedsel die ze eten), maar meer met hun motivaties en gedachten (bijvoorbeeld waarom ze liever thuis zitten te kijken naar tv dan omgekeerd om uit te gaan joggen). Het is inherent subjectief, omdat er nogal wat interpretatie is in het achterhalen van wat mensen bedoelen in plaats van wat ze zeggen.