Is usability als los proces deel nou wel nodig?

Is usability als los proces deel nou wel nodig? Dit is vaak een vraag die ik krijg als je praat met klanten over een nieuwe website of een facelift van hun huidige website.

 

Deze vraag wordt vaak door de directie gesteld in de offerte fase. De opdrachtgever, vaak de afdeling Marketing is hier in de kern meer in geïnteresseerd. Het argument komt dan vaak naar voren, “Daar huren we jullie toch voor in? Jullie hebben toch de expertise?” Ja zeker de expertise is er maar wat er niet is, de harde straat kennis van de klant. Deze zul je toch echt moeten halen.

 

 

Helaas zien zij alleen de directe kosten voor dit onderdeel en niet de ROI. Het is (helaas) nog geen vanzelfsprekendheid dat men wil investeren in wat nou eigenlijk de klant van het bedrijf wil. Men zou toch denken dat een bedrijf gericht is op het succesvol communiceren met haar klanten tot hoofdprioriteit stelt. Het resultaat hiervan is immers een positieve relatie die het bedrijf geld op levert. Gelukkig zijn de bedrijven steeds meer doordrongen van het feit dat ze het “Goed” willen doen. Maar wat is nou dat “Goed” doen. Je kunt dit niet doen door zomaar af te gaan, wat helaas te vaak gebeurt, op je eigen interpretatie van wat de klant van de klant wil. Het is een gedegen onderzoek doen en praten met de gebruiker.

 

Gelukkig slaat de balans tussen het volledige en dus goed doorvoeren van een ontwikkel proces van een website en de “we doen het wel met onze ervaring” methode steeds meer door in het voordeel van de enige en juiste methode van werken.

 

Later wil ik meer schrijven over wat deze methode nou is. Maar neem in het offerte traject altijd de ROI op voor het onderdeel in het proces.

 

Veel succes.

 

Maarten van Heiningen

Posted in Usability and tagged , .