PET design het nieuwe designen

De nieuwe stap in website design gaat om het creëren van betrokkenheid en inzet om te voldoen aan meetbare doelstellingen van het bedrijf. Of u nu een e-commerce, informatieve of transactionele website heeft, je moet mensen motiveren om beslissingen te nemen die leiden tot conversie. Een interactieve online omgeving biedt veel meer mogelijkheden om de besluitvorming te beïnvloeden dan de traditionele reclame- en marketingkanalen. Het begrijpen van subtiele emotionele triggers van mensen vereist een strikte set van nieuwe technieken.

 

De juiste methode hiervoor is PET. Persuasion, Emotion & Trust. Dat zorgt ervoor dat uw (toekomstige) klanten niet om uw producten en/of diensten heen kunnen. Bent u als ondernemer in staat deze drie woorden toe te passen op uw website, webwinkel of printmedia?

 

Waar komt het vandaan? 

In de informatietechnologie (IT) hebben we een hele evolutie doorgemaakt. We zitten momenteel in een nieuwe fase, designen voor persuasion, emotion en trust (PET webdesign). Alleen goede design-kennis en -vaardigheden zijn niet meer genoeg om een website uitnodigend en effectief te maken.

 

1e fase – hardware:

Eerst was goede hardware een onderscheidende factor in de IT, nu is hardware een gemeengoed.

2e fase – software:

Hierna ging het erom wie de juiste software had. Bedrijven die in staat waren stabiele software te maken met de juiste functionaliteit waren de baas in de markt. Momenteel is softwareontwikkeling vaak uitbesteed en een bedrijf kan de beste software kopen. Het is gemeengoed geworden.

3e fase – usability:

Bedrijven vinden het nu belangrijk dat de interactie tussen software/website en de gebruikers succesvol verloopt. Usability is een normale zaak geworden en is net zo belangrijk als de identiteit van het bedrijf.

4e fase – PET:

De nieuwe differentiator is ontwerpen voor persuasion, emotion en trust. Is de website of webapplicatie in staat om ervoor te zorgen dat de gebruiker niet om uw product heen kan?

 

The Rodent Experiment

Men neme een muis en plaatste een stuk kaas aan het einde van een doos. Om het stuk kaas te krijgen moet de muis over een plaatje lopen dat onder elektrische stroom staat . Iedere keer dat de muis over het plaatje loopt geeft de onderzoeker meer elektrische stroom. Het resultaat: De muis vindt uiteindelijk het stuk kaas minder belangrijk dan honger.

 

Dit geldt min of meer ook voor uw klanten. Indien het proces om een bestelling te plaatsen te pijnlijk is,  haakt de klant af en neemt niets meer bij uw bedrijf af.

 

Deze pijnpunten neem je weg door een gedegen usability-onderzoek naar specifieke klanten en hun wensen ten opzichte van uw bedrijf te doen.

 

Maar is dit genoeg?

Nee. Als uw klanten het wel kunnen vinden maar niet de noodzaak ervan inzien om het te doen, slaagt uw website niet. Het designen voor “Ik KAN het doen” is alleen maar de start. We moeten desigen voor “Ik WIL het doen”.

 

Web designs maken voor uw gebruikers zodat zij:

Wel een product kopen

Wel een verzekeringspolis afsluiten

Wel een dienst afnemen

Wel een aanvraag voor informatie doen

 

Hiervoor hebben we de PET methode ( Persuasion, Emotion en Trust) ontwikkeld. Het resultaat is dat de  website of webapplicatie niet alleen een succes is voor uw organisatie maar ook voor uw klanten. Tevreden klanten komen terug.

 

Posted in Usability and tagged .